Procedura bezpieczeństwa w trakcie pandemii koronawirusa COVID-19 dla pracowników, uczniów i rodziców Publicznej Szkoły Podstawowej nr 5 im. Marii Dąbrowskiej w Radomiu

1. Cel procedury

Celem niniejszej procedury jest ustalenie sposobu postępowania dla zapewnienia bezpieczeństwa sanitarnego uczniów i rodziców oraz bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników świadczących pracę
w normalnym trybie (na terenie zakładu pracy) w trakcie pandemii koronawirusa COVID-19 na terenie Publicznej Szkoły Podstawowej nr 5 im. Marii Dąbrowskiej w Radomiu

2. Zakres procedury

Niniejsza procedura dotyczy wszystkich pracowników Szkoły świadczących pracę na terenie placówki oraz uczniów
i ich rodziców, którzy zamierzają korzystać z usług Szkoły w trakcie trwania pandemii koronawirusa COVID-19.

3. Odpowiedzialność

  1. Odpowiedzialnym za wdrożeniem procedury i zapoznanie z nią pracowników, rodziców i uczniów jest Dyrekcja Szkoły.
  2. Nauczyciele zostają zapoznani z procedurą drogą elektroniczną .
  3. Pracownicy administracji i obsługi zostają zapoznani z procedurą poprzez wywieszenie jej na wewnętrznej tablicy ogłoszeń.
  4. Uczniowie i ich Rodzice zostają zapoznani z procedurą poprzez komunikat zamieszczony na Librusie
    oraz w formie papierowej poprzez wywieszenie jej przy wejściu do budynku szkoły.
  5. Pracownicy wykonujący pracę na terenie placówki odpowiedzialni są za przestrzeganie niniejszej procedury, zasad BHP, a także za bezpieczeństwo i higienę powierzonych im sprzętów i narzędzi.
  6. Pracownicy są odpowiedzialni za egzekwowanie przestrzegania określonych w procedurze zasad od uczniów, ich rodziców oraz osób przebywających na terenie szkoły.
  7. 7)Plakaty „Bezpieczny powrót do szkoły – uczniowie” załącznik nr 1 i „Bezpieczny powrót do szkoły – rodzice” załącznik nr 2 zostanie umieszczony na drzwiach wejściowych oraz na stronie szkoły oraz wysłany do uczniów i rodziców w dzienniku Librus.

 

4. Warianty funkcjonowania szkoły w okresie pandemii

  1. Wariant A – tradycyjna forma kształcenia

W szkole funkcjonuje tradycyjne kształcenie. Obowiązują wytyczne GIS, MZ i MEN dla szkół – załącznik nr 3 oraz ujęte w niniejszej procedurze. Szkoła będzie mogła przejść również jeżeli uzyska zgodę organu prowadzącego oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego na model pracy hybrydowej
z podziałem na grupy uczniów (jeden tydzień jedna grupa pracuje zdalnie a druga pracuje zdalnie). Uczniowie posiadający orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego będą jeżeli pozwoli na to ich stan zdrowia oraz sytuacja epidemiologiczna uczestniczyć stale w zajęciach stacjonarnych. W przypadku wystąpienia zagrożenia epidemiologicznego dyrektor szkoły, po uzyskaniu pozytywnej opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego i za zgodą Organu prowadzącego, będzie mógł częściowo lub w całości zawiesić stacjonarną pracę szkoły. Wówczas dopuszczalne będą dwa warianty kształcenia: B i C zgodnie z zaleceniami dla dyrektorów szkół w strefie czerwonej i żółtej – załącznik nr 4 oraz ujęte w niniejszej procedurze

  1. Wariant B – mieszana forma kształcenia (hybrydowa)

Dyrektor będzie mógł zawiesić zajęcia grupy, grupy wychowawczej, oddziału, klasy, etapu edukacyjnego lub całej szkoły lub placówki, w zakresie wszystkich lub poszczególnych zajęć i prowadzić kształcenie na odległość (zdalne). Będzie to zależało od sytuacji epidemicznej na danym terenie, w danej szkole. Decyzję podejmie dyrektor po uzyskaniu zgody organu prowadzącego i otrzymaniu pozytywnej opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego. Opinie te, będzie można – z uwagi na konieczność podejmowania szybkiej decyzji – uzyskać pisemnie, ustnie, za pomocą maila, telefonu lub za pomocą innych środków łączności. W takim przypadku treść zgody lub opinii powinna być utrwalona w formie protokołu, notatki, adnotacji lub w inny sposób.

  1. Wariant C – kształcenie zdalne

Dyrektor szkoły, placówki podejmuje decyzję o zawieszeniu zajęć stacjonarnych na określony czas
i wprowadzeniu w całej szkole kształcenia na odległość (edukacji zdalnej). Konieczna będzie w tym przypadku zgoda organu prowadzącego i pozytywna opinia Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego. Opinie te, będzie można – z uwagi na konieczność podejmowania szybkiej decyzji – uzyskać pisemnie, ustnie, za pomocą maila, telefonu lub za pomocą innych środków łączności. W takim przypadku treść zgody lub opinii powinna być utrwalona w formie protokołu, notatki, adnotacji lub w inny sposób.

  1. W przypadku wariantu 2) i 3) dla uczniów, którzy mają zawieszone zajęcia stacjonarne realizuje się nauczanie
    z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zgodnie z załącznikiem nr 5 (kształcenie na odległość w PSP5).
  2. Decyzje co do funkcjonowanie szkoły w wariancie B będą podejmowane na bieżąco w zależności od rozwijającej się sytuacji na terenie placówki.
  3. Ogranicza się do minimum przychodzenie i przebywanie osób trzecich, w tym w strefach wydzielonych na terenie szkoły.
  4. Przy wejściu głównym należy umieścić numery telefonów do właściwej miejscowo powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej, oddziału zakaźnego szpitala i służb medycznych.
  5. W przypadku wystąpienia niepokojących objawów chorobowych u ucznia lub pracownika należy obowiązkowo dokonać pomiaru temperatury ciała;

¾     jeżeli pomiar termometrem bezdotykowym wynosi 38°C lub wyżej – należy (powiadomić rodziców ucznia w celu ustalenia sposobu odebrania dziecka ze szkoły) przypomnieć o obowiązku skorzystania
z teleporady medycznej,

¾     jeżeli pomiar termometrem innym niż bezdotykowy wynosi pomiędzy 37,2°C - 37,9 °C – należy powiadomić rodziców ucznia i ustalić ewentualną konieczność sposobu odebrania dziecka ze szkoły;

  1. 9)Należy ograniczyć aktywności sprzyjające bliskiemu kontaktowi pomiędzy uczniami i zachować reżim sanitarny.

5. Ograniczenie wejścia osób z zewnątrz:

  1. Do szkoły może uczęszczać wyłącznie uczeń zdrowy, bez objawów chorobowych.
  2. Niedopuszczalne jest przyprowadzanie ucznia do szkoły, jeżeli w domu przebywa ktoś na kwarantannie lub
    w izolacji – zachowanie takie będzie zgłaszane policji i służbom sanitarnym w celu wyciągnięcia konsekwencji karnych;
  3. Prowadzona będzie ewidencja wejść/wyjść;
  4. Niedopuszczalne jest gromadzenie się nadmiernej ilości osób na terenie szkoły – dlatego personel obsługi będzie ograniczał wejścia do budynku;
  5. 5)Rodzice w celu zapewnienia szybkiej i skutecznej komunikacji ze szkoła są zobowiązani do podania numeru lub numerów telefonu gdzie będzie możliwy natychmiastowy kontakt z opiekunem prawnym dziecka oraz do kontaktowania się i śledzenia informacji umieszczanych w dzienniku Librus.
  6. Uczniowie będą przychodzili do szkoły i będą z niej odbierani w ustalonych godzinach, zgodnie z planem lekcji wejściem głównym od 6:30 do 17:00 lub wejściem bocznym od strony Orlika od 8:30 – 13:00 zgodnie
    z informacją podaną przez wychowawców klas.
  7. 7)Uczeń wchodząc na teren szkoły zobowiązany jest do dezynfekcji rąk i noszenia masecznik zakrywającej usta i nos, może ją zdjąć: w sali po zajęciu miejsca w ławce, na stołówce szkolnej podczas spożywania posiłku, jak również na świetlicy szkolnej jeżeli zachowany jest dystans społeczny min. 1,5m.
  8. Uczniowie, rodzice, pracownicy powinni posiadać maseczkę/przyłbicę oraz jednorazowe rękawiczki na wypadek konieczności ich użycia.
  9. Uczeń samodzielnie schodzi do szatni a następnie od schodów wejściowych korytarza głównego lub bocznego przemieszcza się klatką schodową pod odpowiednią salę gdzie oczekuje na rozpoczęcie zajęć lub do świetlicy szkolnej (uczniowie klas I-VIII posiadają umiejętność samoobsługi) .
  10. Uczniowie powinni przyjść wcześniej, tak aby nie spóźnić się na zajęcia w reżimie sanitarnym zachowywać odstęp społeczny przed budynkiem szkoły;
  11. Analogicznie przebiegać powinno wydawanie uczniów ze szkoły: nauczyciel sprowadza uczniów do szatni
    i przy drzwiach po kolei przekazuje uczniów pod opiekę rodziców. Z chwilą wyjścia dziecka z placówki osoba odbierająca zakłada maseczkę uczniowi i opuszcza teren szkoły; Uczniowie opuszczający szkołę samodzielnie zobowiązani są z chwilą wyjścia założyć maseczkę;
  12. Uczniowie mogą być przyprowadzani do szkoły i z niej odbierani przez opiekunów bez objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych. W drodze do i ze szkoły opiekunowie z dziećmi oraz uczniowie przestrzegają aktualnych przepisów prawa dotyczących zachowania w przestrzeni publicznej.
  13. Uczniowie, Rodzice/opiekunowie przyprowadzający lub odbierający dziecko powinni oczekiwać przed wejściem do budynku na zewnątrz z zachowaniem dystansu wobec pracownika oraz wobec innych oczekujących;
  14. Uczniowie, rodzice muszą zabezpieczyć się w środki ochrony osobistej zarówno podczas przyprowadzania jak
    i odbierania dzieci- wymagany jest obowiązek zakrycia nosa i ust maseczką oraz dezynfekcji rąk i posiadania jednorazowych rękawiczek;
  15. Nauczyciele i inni pracownicy szkoły powinni zachowywać dystans społeczny między sobą, w każdej przestrzeni szkoły, wynoszący min. 1,5 m
  16. Personel kuchenny i pracownicy administracji oraz obsługi powinni ograniczyć kontakty z uczniami, rodzicami oraz nauczycielami.
  17. wprowadza się obligatoryjnie obowiązek dezynfekcji rąk i noszenia maseczek zakrywających nos i usta dla wszystkich wchodzących z zewnątrz na teren szkoły.
  18. na teren szkoły nie są wpuszczane osoby, które nie mają uzasadnionego interesu przebywania na terenie placówki.
  19. 19) Rodzice uczniów mogą wejść na teren szkoły w celu skontaktowania się z nauczycielami, specjalistami
    i pracownikami szkoły po wcześniejszym uzgodnieniu spotkania np.: dziennik Librus, e-mail szkoły, telefon do sekretariatu, itp. lub bezpośrednio np.: dokonanie opłaty za obiady ale są zobowiązani do zachowania pełnego reżimu sanitarnego (maseczka na ustach i nosie, dezynfekcja rąk i dystans społeczny min. 1,5 m).
  20. Obowiązują ogólne zasady higieny: częste mycie rąk (po przyjściu do szkoły należy bezzwłocznie umyć ręce), ochrona podczas kichania i kaszlu oraz unikanie dotykania oczu, nosa i ust.

6. Przygotowanie pomieszczeń szkoły:

  1. Z sali należy usunąć przedmioty, których nie można skutecznie zdezynfekować, uprać, umyć (dywany, firanki, pluszami, zabawki z materiałów tekstylnych, itp.)
  2. personel obsługi odpowiada za wykonywanie prac porządkowych w obiekcie, ze szczególnym uwzględnieniem utrzymywania czystości podłóg i ciągów komunikacyjnych z użyciem detergentów oraz dezynfekowania powierzchni dotykowych: poręczy, klamek, włączników światła, uchwytów, poręczy krzeseł
    i powierzchni płaskich, w tym blatów w salach, szatniach – czynności te należy wykonywać na bieżąco po wymianie grup i po wyjściu wszystkich uczniów ze szkoły lub częściej w razie potrzeby.
  3. Wykonanie prac porządkowych w szczególności ze szczególnym uwzględnieniem utrzymywania czystości podłóg i ciągów komunikacyjnych z użyciem detergentów oraz dezynfekowania powierzchni dotykowych: poręczy, klamek, włączników światła, klawiatur i myszek, uchwytów, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich, w tym blatów na terenie kuchni odpowiedzialni są jej pracownicy.
  4. 4)Pracownik po wykonaniu czynności porządkowych i dezynfekcyjnych jest zobowiązany do odnotowania tego faktu w rejestrze określonym w załączniku nr 6a i załączniku nr 6b;
  5. 5)mycie i dezynfekcję sanitariatów wykonywana jest na bieżąco - pracownik odnotowuje ten fakt w rejestrze określonym w załączniku nr 7;
  6. 6)W sali gimnastycznej używany sprzęt sportowy oraz podłoga powinny zostać umyte detergentem lub zdezynfekowane po każdym dniu zajęć, a w miarę możliwości po każdych zajęciach.
  7. Salę, w której organizowane są zajęcia należy wietrzyć co najmniej raz na godzinę w czasie przerwy, a w razie potrzeby także w czasie zajęć.
  8. łazienki dla uczniów w szkole wyposażone są w ręczniki papierowe, dozowniki z mydłem antybakteryjnym, oraz plakaty z instrukcją mycia i dezynfekcji rąk. Łazienki dla pracowników dodatkowo wyposażone są
    w środki do dezynfekcji rąk na bazie alkoholu (minimum 60%)
  9. Należy na bieżąco dbać o czystość urządzeń sanitarno-higienicznych, w tym ich dezynfekcję lub czyszczenie
    z użyciem detergentu.

8. Organizacja pracy pracowników:

  1. Nauczyciele i inni pracownicy szkoły powinni zachowywać dystans społeczny między sobą, w każdej przestrzeni szkoły, wynoszący min. 1,5 m
  2. Jeżeli nie ma możliwości zachowania dystansu społecznego, pracownicy szkoły powinni stosować maseczki lub przyłbice osłaniające usta i nos (np.: pokój nauczycielski, korytarz, szatnia, itp.) oraz posiadać rękawiczki jednorazowe
  3. Personel kuchenny i pracownicy administracji oraz obsługi sprzątającej powinni ograniczyć kontakty
    z uczniami oraz nauczycielami

 

9. Szczegółowe zasady zachowania higieny przez pracowników w miejscu pracy:

  1. Pracownicy wyznaczeni do pracy w danym dniu w szkole mogą mieć przeprowadzoną kontrolę temperatury termometrem bezdotykowym. Dane nie są gromadzone i udostępniane osobom trzecim.
  2. Do pracy w szkole mogą przychodzić jedynie osoby, bez objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych oraz gdy domownicy nie przebywają na kwarantannie lub w izolacji w warunkach domowych lub w izolacji.
  3. W miarę możliwości podczas organizowania pracy pracownikom powyżej 60. roku życia lub z istotnymi problemami zdrowotnymi, które zaliczają osobę do grupy tzw. podwyższonego ryzyka, należy zastosować rozwiązania minimalizujące ryzyko zakażenia (np. nieangażowanie w dyżury podczas przerw międzylekcyjnych, a w przypadku pracowników administracji w miarę możliwości praca zdalna).
  4. Pracownicy z objawami choroby, takimi jak podwyższona temperatura, kaszel itp., nie są wpuszczani na teren placówki.
  5. Pracownicy pracujący danego dnia w tym samym pomieszczeniu zachowują odstęp minimum 1,5 metra od siebie.
  6. W celu zapobiegania zakażeniom pracownicy mogą korzystają ze środków ochrony osobistej, w tym rękawiczek jednorazowych, maseczek ochronnych zasłaniających nos i usta, ewentualnie przyłbic do wielokrotnego użytkowania lub jednorazowych i dezynfekcji - po skończonej pracy pracownicy zobowiązani są wyrzucić do kosza na śmieci zużyte jednorazowe maseczki i rękawiczki ( do kosza znajdującego się
    w łazience).
  7. Wszystkich pracowników obowiązuje dezynfekcja rąk tuż po wejściu do budynku;
  8. Przed przystąpieniem do pracy oraz po zakończeniu pracy pracownicy zobowiązani są do umycia rąk oraz ich dezynfekcji płynem na bazie alkoholu (minimum 60%).
  9. 9)Mycie rąk powinno trwać minimum 30 sekund i odbywać się na zasadach szczegółowo opisanych w instrukcji mycia rąk w załączniku nr 8.
  10. Instrukcja mycia rąk wywieszona jest w widocznym miejscu w sanitariatach.
  11. Pracownik, jeśli pracuje sam w pomieszczeniu - nie jest zobligowany do używania maseczki, ale gdy je opuszcza to zobowiązany jest do założenia maseczki i przemieszczania się w niej na terenie placówki.

10. Bezpieczeństwo dzieci w szkole

  1. Rodzic przed przyprowadzeniem ucznia do szkoły przesyła, przynosi do wychowawcy zgodę na pomiar temperatury ciała ucznia – załącznik nr 9 oraz rodzica (opiekuna prawnego) dziecka uczęszczającego do PSP nr 5 w okresie pandemii COVID-19 – załącznik nr 11
  2. Przed wejściem do szkoły w celach profilaktycznych uczeń i rodzic ma mierzoną temperaturę termometrem bezdotykowym. Jeżeli rodzic nie wyrazi zgody na pomiar dla siebie i dla dziecka – ucznia nie zostaną wpuszczeni na teren placówki.
  3. W wariancie B i C należy w przypadku uczniów ze zmniejszoną odpornością na choroby wychowawca informuje rodziców o możliwości pozostania ucznia w domu (zgodnie ze wskazaniem lekarskim/ po konsultacji medycznej) a rodzic zapewnia kontakt ze szkołą na ten czas.
  4. Dziecko nie przynosi do szkoły żadnych zabawek oraz innych niepotrzebnych przedmiotów.
  5. Obuwie na zmianę i ubrania przynoszone są codziennie i zabierane do domu przy wyjściu ze szkoły.
  6. Jeżeli jest to możliwe uczniowie przebywają w jednej sali z pominięciem podziału na grupy;
  7. Uczniowie zobowiązani są do zachowywania odstępu społecznego.
  8. Dzieci nie wychodzą na spacery poza teren szkoły - na plac zabaw wychodzą pojedynczo grupy pod warunkiem zapewnienia możliwości dezynfekcji urządzeń terenowych.
  9. Wprowadza się zakaz organizowania wyjść grupowych i wycieczek szkolnych;
  10. W sali gimnastycznej mogą przebywać dwie grupy uczniów oddzielonych od siebie kotarą z zachowaniem dystansu pomiędzy uczestnikami. Przybory do ćwiczeń (piłki, skakanki, obręcze itp.) wykorzystywane podczas zajęć należy czyścić lub dezynfekować.
  11. Należy wietrzyć sale oraz części wspólne(korytarze, szatnie, stołówkę, itd.) co najmniej raz na godzinę,
    w czasie przerwy, a także w czasie zajęć jeżeli sprzyjają temu warunki atmosferyczne.
  12. Nauczyciel organizuje przerwy dla swojej grupy, w interwałach adekwatnych do potrzeb, jednak nie rzadziej niż po 45 min. Grupa spędza przerwy pod nadzorem nauczyciela.
  13. Zaleca się korzystanie przez uczniów z boiska szkolnego oraz pobytu na świeżym powietrzu na terenie szkoły, przy zachowaniu zmianowości grup i dystansu pomiędzy nimi oraz uczniami oraz w czasie przerw.
  14. Sprzęt na boisku wykorzystywany podczas zajęć powinien być regularnie czyszczony z użyciem detergentu lub dezynfekowany
  15. Na boisku mogą przebywać dwie grupy przy założeniu, że zachowany jest między nimi dystans.
  16. Należy ograniczyć aktywności sprzyjające bliskiemu kontaktowi pomiędzy uczniami. Podczas realizacji zajęć, w tym zajęć wychowania fizycznego i sportowych, w których nie można zachować dystansu, należy ograniczyć ćwiczenia i gry kontaktowe.
  17. W miarę możliwości rekomenduje się taką organizację pracy i jej koordynację, która umożliwi zachowanie dystansu między osobami przebywającymi na terenie szkoły, szczególnie w miejscach wspólnych i ograniczy gromadzenie się uczniów na terenie szkoły (np. różne godziny przychodzenia uczniów z poszczególnych klas do szkoły, różne godziny przerw lub zajęć na boisku) oraz unikanie częstej zmiany pomieszczeń, w których odbywają się zajęcia.
  18. Należy unikać organizowania większych skupisk uczniów w jednym pomieszczeniu, w tym ustalić bezpieczną zasadę korzystania przez uczniów z szatni przed rozpoczęciem i po zakończeniu zajęć.
  19. Uczeń posiada własne przybory i podręczniki, które w czasie zajęć mogą znajdować się na stoliku szkolnym ucznia, w tornistrze lub we własnej szafce – jeżeli szkoła posiada szafki. Uczniowie nie powinni wymieniać się przyborami i podręcznikami szkolnymi między sobą.
  20. Posiłki sporządzane w kuchni szkolnej uczniowie spożywają w stołówce szkolnej w reżimie sanitarnym, zgodnie z wytycznymi GIS, MZ i MEN.
  21. W łazienkach dla uczniów znajdują się plakaty z instrukcją mycia rąk oraz mydła antybakteryjne w płynie
    z dozowników zainstalowanych na ścianie i ręczniki papierowe.
  22. Nauczycielka dyżurująca udziela instruktażu prawidłowego mycia rąk indywidualnie lub grupowo
    w zależności od zauważonej potrzeby .
  23. Należy regularnie myć ręce wodą z mydłem oraz dopilnować, aby robili to uczniowie, szczególnie po przyjściu do szkoły, przed jedzeniem, po powrocie ze świeżego powietrza i po skorzystaniu z toalety.

11. Organizowanie opieki na świetlicy szkolnej:

  1. zgodnie z wytycznymi CIS, MZ i MEN z pobytu w świetlicy szkolnej w pierwszej kolejności będą mogły skorzystać te dzieci, których rodzice nie mają możliwości pogodzenia pracy poza domem
    z opieką nad dzieckiem, tzn. nie pracują zdalnie (pracowników systemu ochrony zdrowia, służb mundurowych, pracowników szkół i urzędów pracowników handlu i przedsiębiorstw produkcyjnych, realizujący zadania związane z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19)
  2. Zapisy uczniów na świetlicę szkolną dokonuje się poprzez wypełnienie karty zgłoszenia zgodnie
    z Regulaminem świetlicy szkolnej
  3. Uczniowie zgłaszani przez rodziców na świetlicę szkolną będą weryfikowani pod względem zatrudnienia obojga rodziców lub jeżeli rodzic pracuje i samotnie wychowuje dziecko; weryfikacja zatrudnienia rodziców

jest niezbędna do zapewnienia odpowiednich warunków przez szkołę w reżimie sanitarnym m.in. zachowanie dystansu 1,5m

  1. Rodzice przyprowadzający ucznia na świetlicę szkolną, nie wchodzą na teren szkoły, uczeń samodzielnie schodzi do szatni a następnie przychodzi do świetlicy szkolnej. Rodzic może obserwować z zachowaniem dystansu społecznego przez szybę w drzwiach wejściowych czy uczeń zszedł do szatni oraz przeszedł do świetlicy. Uczeń może pokazać się rodzicowi w oknie świetlicy szkolnej
  2. Rodzice odbierający ucznia ze świetlicy szkolnej informują osobę na portierni o chęci odebrania dziecka podając jego imię i nazwisko oraz klasą nie wchodząc dalej na teren szkoły. Pracownik spisuje dane uczniów (maksymalnie 5 osób) i przychodzi do świetlicy zachowując dystans min. 1,5 m, informując nauczycieli świetlicy, którzy uczniowie wracają do domu i będą pod opieką rodzica. W celu weryfikacji osoby odbierającej ucznia ze świetlicy szkolnej jest ona zobowiązania do przejścia pod okna świetlicy tak, aby nauczyciel mógł upewnić się kto faktycznie przejmuje dziecko pod opiekę. Jeżeli nauczyciel uzna, że jest niezbędny kontakt z rodzicem lub rodzic będzie potrzebował takiego kontaktu wtedy będzie on mógł wejść na teren szkoły po uzyskaniu zgody nauczyciela, zachowując dystans społeczny min. 1,5 m, posiadając maseczkę zakrywającą usta i nos oraz dokona dezynfekcji rąk
  3. Zajęcia w świetlicy szkolnej mogą odbywać się w innych salach dydaktycznych
  4. 7)Należy ograniczyć aktywności sprzyjające bliskiemu kontaktowi pomiędzy uczniami i zachować reżim sanitarny
  5. Środki do dezynfekcji rąk powinny być rozmieszczone w świetlicy w sposób umożliwiający łatwy dostęp dla wychowanków pod nadzorem opiekuna
  6. W salach świetlicy zabawki typu klocki, układanki drewniane, przewlekanki, itp. należy dezynfekować po każdorazowym użyciu przez ucznia lub nauczyciela, zanim sięgnie po nie następny uczeń lub nauczyciel.
  7. Świetlice należy wietrzyć (nie rzadziej, niż co godzinę w trakcie przebywania dzieci w świetlicy i w czasie zajęć kiedy sprzyjają temu warunki atmosferyczne), w tym w szczególności przed przyjęciem wychowanków oraz po przeprowadzeniu dezynfekcji

 

12. Organizowanie zajęć rewalidacyjnych:

  1. Zajęcia rewalidacyjne dla uczniów posiadających orzeczenie o kształceniu specjalnym organizuje się zgodnie
    z niniejszą procedurą
  2. Uczestnictwo w nich będzie zależało od decyzji i pisemnej zgody rodziców uczniów
  3. Zajęcia bezpośrednie będą prowadzone z zachowaniem reżimu sanitarnego
  4. W przypadku wariantu B lub C kiedy ze względu na brak zgody rodzica, bądź ryzyka wynikającego
    z charakteru zajęć lub zagrożenia zdrowotnego, czy braku możliwości zorganizowania zajęć w sposób zmniejszający ryzyko, należy kontynuować pracę z uczniami z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub na terenie szkoły w pełnym reżimie sanitarnym z zachowaniem min. 1,5 m odstępu społecznego (jeżeli będą takie możliwości w wariancie B).

 

 

13. Organizowanie zajęć indywidualnych:

  1. Zajęcia indywidualne dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego na dany rok szkolny organizuje się zgodnie z niniejszą procedurą
  2. Zajęcia bezpośrednie będą prowadzone z zachowaniem pełnego reżimu sanitarnego – maseczka/przyłbica zakrywająca nos i usta, dezynfekcja rąk a jeżeli będzie taka konieczność użycie rękawiczek jednorazowych.
  3. W przypadku wariantu B lub C, bądź ryzyka wynikającego z charakteru zajęć lub zagrożenia zdrowotnego, czy braku możliwości zorganizowania zajęć w sposób zmniejszający ryzyko, należy kontynuować pracę
    z uczniami z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. lub w wariancie B w pełnym reżimie sanitarnym.

14. Organizowanie konsultacji i dodatkowych zajęć:

  1. Konsultacje oraz dodatkowe zajęcia dla uczniów organizuje się zgodnie z niniejszą procedurą.
  2. Z zajęć dodatkowych i konsultacji w szkole mogą korzystać uczniowie zdrowi, bez objawów choroby zakaźnej.
  3. Konsultacje oraz dodatkowe zajęcia są dobrowolne dla ucznia i zorganizowane po rozpoznaniu potrzeb uczniów, w tym szczególnie z niepełnosprawnością.
  4. Organizacja zajęć będzie uwzględniać możliwości szkoły w kwestii zapewnienia ich bezpiecznej realizacji.
  5. Pomiędzy zajęciami w danej sali musi być zachowany odstęp czasowy, przeznaczony na wietrzenie pomieszczenia i zdezynfekowanie sprzętów, blatów, klamek, itd.
  6. W przypadku wariantu B lub C kiedy ze względu na brak zgody rodzica, bądź ryzyka wynikającego
    z charakteru zajęć lub zagrożenia zdrowotnego, czy braku możliwości zorganizowania zajęć w sposób zmniejszający ryzyko, należy kontynuować pracę z uczniami z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub na terenie szkoły w pełnym reżimie sanitarnym z zachowaniem min. 1,5 m odstępu społecznego (jeżeli będą takie możliwości w wariancie B).

15. Praca biblioteki szkolnej

  1. Nauczyciele bibliotekarze stworzą, upowszechnią i będą przestrzegali zasad korzystania z biblioteki szkolnej oraz ustalą godziny jej pracy, uwzględniając konieczny 2 dniowy okres kwarantanny dla książek i innych materiałów przechowywanych w bibliotekach. Nauczyciele przedstawią to w formie harmonogramu pracy biblioteki oraz regulaminu i opublikują w dzienniku Librus oraz na terenie szkoły.
  2. Bibliotekarz, wyznacza miejsce składowania oddawanych książek oznaczone datą, w której zostały przyjęte.

 

 

 

 

 

16. Szczegółowe zasady dezynfekcji sprzętów

Celem dezynfekcji sprzętów jest zapobieganie zakażeniu drogą kontaktową oraz zminimalizowanie ryzyka rozprzestrzeniania się zakażeń.

1) Wszystkie sprzęty sprzątające oraz narzędzia po zakończeniu pracy muszą zostać zdezynfekowane, zgodnie ze szczegółowymi wytycznymi zawartymi w instrukcji dezynfekcji sprzętów – załącznik nr 10 do niniejszej procedury.

2) Przeprowadzając dezynfekcję personel zobowiązany jest do ścisłego przestrzegania zaleceń producenta znajdujących się na opakowaniu środka do dezynfekcji. Ważne jest ścisłe przestrzeganie czasu niezbędnego do wywietrzenia dezynfekowanych pomieszczeń, przedmiotów, tak aby dzieci nie były narażone na wdychanie oparów środków służących do dezynfekcji.

3) Pracownicy unikają nieuzasadnionego korzystania ze sprzętu będącego wyposażeniem szkoły.

4) Dezynfekcja sprzętów służących do pracy odbywa się z zastosowaniem środka do dezynfekcji na bazie alkoholu (zawartość minimum 60%) dostępnego w zamykanym schowku na środki czystości zabezpieczonym przed dostępem uczniów.

5) W salach świetlicy zabawki typu klocki, układanki drewniane, przewlekanki, itp. a w salach lekcyjnych pomoce dydaktyczne należy dezynfekować po każdorazowym użyciu przez ucznia lub nauczyciela, zanim sięgnie po nie następny uczeń lub nauczyciel.

6) W przypadku wykorzystania do zajęć przyborów sportowych (piłki, skakanki, obręcze itp.) należy je dokładnie zdezynfekować po każdorazowym użyciu.

7) Stoliki, poręcze krzeseł, klawiatury i myszki itd., w salach należy dezynfekować podczas nieobecności uczniów w sali lub częściej w razie potrzeby.

8) Sprzęt na szkolnym placu zabaw należy dezynfekować po wyjściu każdej grupy – na plac zabaw wchodzą pojedynczo grupy, a uczniowie przebywają w reżimie sanitarnym od siebie.

9) Jeżeli nie ma możliwości dezynfekcji sprzętu na placu zabaw, zostaje on wyłączony
z użytkowania dla uczniów poprzez umieszczenie informacji o braku możliwości korzystania z placu zabaw.

 

17. Kuchnia i żywienie

  1. Należy wyłączyć źródełka i fontanny wody pitnej, zapewnić korzystanie z innych dystrybutorów przez uczniów pod nadzorem opiekuna; zalecenia higieniczne w przypadku innych dystrybutorów wody zostały wskazane na stronie internetowej GIS https://gis.gov.pl/oswiata/udostepniania-wody-do-spozycia-w-placowkach-oswiaty-fontanny-z-woda-do-picia-dystrybutory-wody-zrodelka/
  2. Szkoła przy organizacji żywienia (stołówka, kuchnia), obok warunków higienicznych wymaganych przepisami prawa odnoszących się do funkcjonowania żywienia zbiorowego, dodatkowo wprowadza zasady szczególnej ostrożności dotyczące zabezpieczenia epidemiologicznego pracowników, w miarę możliwości odległość 1,5 m pomiędzy stanowiskami pracy , a jeśli to niemożliwe — środki ochrony osobistej, płyny dezynfekujące do czyszczenia powierzchni i sprzętów.
  3. Szczególną uwagę należy zwrócić na utrzymanie wysokiej higieny, mycia i dezynfekcji stanowisk pracy, opakowań produktów, sprzętu kuchennego, naczyń stołowych oraz sztućców.
  4. Korzystanie z posiłków musi być bezpieczne, w miejscach do tego przeznaczonych, w tym rekomenduje się zmianowe wydawanie posiłków.
  5. Wymagane jest dezynfekowanie, czyszczenie blatów stołów i poręczy krzeseł, klamek, po każdej
    grupie – załącznik 6c.
  6. Wielorazowe naczynia i sztućce należy myć w zmywarce z dodatkiem detergentu, w temperaturze min. 60°C lub je wyparzać.
  7. Naczynia i sztućce wielorazowego użytku stosowane w danej placówce powinny być myte w zmywarce
    z dodatkiem detergentu, w temperaturze min. 60stC (zaleca się zmywarkę z funkcją wyparzania, a jeśli jej nie ma – wyparzanie gorącą wodą po myciu) lub myte w gorącej wodzie z dodatkiem detergentu
    i wyparzane.
  8. Pracownicy kuchni odbierają brudne naczynia, myją je i wyparzają z użyciem detergentów w zmywarce.
  9. Usunięte zostaną dodatki (np. wazoniki, serwetki, itp.) z obszaru jadalni.
  10. Dania i produkty podawane będą przez pracowników kuchni.
  11. Wpłaty na obiady będą przyjmowane w wyznaczonych dniach i godzinach w okienku portierni szkolnej. Na koniec każdego miesiąca rodzice będą informowani przez wychowawcę klasy o kwocie jaką należy uiścić za kolejny miesiąc (tj. liczba dni żywieniowych w danym miesiącu pomnożona przez cenę jednego obiadu). Obiady w miesiącu wrześniu będą wydawane od 07.09.2020 r. i ich kwota to 72 zł
    Wpłata będzie możliwa w dniach 2-4 września 2020 r. w godzinach 8:00 - 10:00.
  12. W czasie nauczania hybrydowego uczniowie, którzy nie przebywają na kwarantannie lub nie mający oznak chorobowych, uczący się zdalnie będą mieli wyznaczone godziny spożywania posiłków.

18. Sposób postępowania na wypadek zauważenia objawów choroby

  1. Rodzice/opiekunowie w razie stwierdzenia niepokojących objawów wskazujących na wystąpienie symptomów chorobowych u dziecka lub u nich powinni pozostać w domu i skorzystanie z teleporady medycznej i skontaktować się z Radomską Państwową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną;
  2. Zgodnie z wytycznymi GIS wyznacza się pomieszczenie na tzw. izolatkę - wyposażone w środki ochrony
    i płyn dezynfekujący dla uczniów i pracowników;
  3. W budynku szkoły izolatką jest wyznaczony boks w szatni; w izolatkach mogą znajdować się wyłącznie przedmioty wykonane z materiałów umożliwiających szybką ich dezynfekcję;
  • Pracownicy szkoły/bursy/internatu powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów choroby zakaźnej powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie
    z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej, aby uzyskać teleporadę medyczną, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem.
  • W przypadku wystąpienia u pracownika będącego na stanowisku pracy niepokojących objawów infekcji dróg oddechowych powinien on skontaktować się telefonicznie z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej, aby uzyskać teleporadę medyczną).
  • Obszar, w którym poruszał się i przebywał pracownik z infekcją dróg oddechowych, bezzwłocznie należy poddać gruntownemu sprzątaniu, zgodnie z funkcjonującymi w podmiocie procedurami oraz zdezynfekować powierzchnie dotykowe (klamki, poręcze, uchwyty itp.) oraz zastosować się do indywidualnych zaleceń wydanych przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
  1. W przypadku zaobserwowania symptomów choroby nauczyciel niezwłocznie
  2. Osoba przebywająca z uczniem w izolatce zabezpieczona jest w maskę, przyłbicę i rękawiczki, kombinezon lub fartuch ochronny – w miarę możliwości stara się zachować dystans 2 m od chorego; Sprzęt ochronny na taką okoliczność znajdować się będzie w sekretariacie szkoły.
  3. Dyrektor/wicedyrektor kontaktuje się telefonicznie z Radomską Państwową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w celu uzyskania decyzji co do dalszego postępowania zgodnie z procedurą ogólną oraz zawiadamia Organ Prowadzący Szkołę i czeka na ich opinię.
  4. Dziecko z objawami chorobowymi należy bezwzględnie odizolować w wyznaczonej izolatce do czasu odebrania go przez rodziców;
  5. Rodzice bądź osoba wskazana powiadamiani są telefonicznie o objawach chorobowych dziecka;
  6. Osobą odpowiedzialną za przekazanie wszystkich informacji o stanie zdrowia dziecka podczas pobytu
    w szkole jest pielęgniarka i nauczyciel, u którego przebywał uczeń;
  7. W izolatce uczeń może siedzieć, ma też do dyspozycji materac w celu położenia się. Po wyjściu ucznia wszystkie przedmioty, z których uczeń korzystał - są dezynfekowane przez pracownika obsługi.
  8. Rodzic zobowiązany jest do niezwłocznego odebrania dziecka ze szkoły, odbierając dziecko chore musi być zaopatrzony w maseczkę i rękawiczki, zostaje wpuszczony do budynku szkoły w celu ubrania dziecka
    w szatni i zabrania jego rzeczy osobistych. Po wyjściu rodzica, szatnia jest poddana dezynfekcji.
  9. Pracownik, który zauważył u siebie objawy choroby, takie jak: podwyższona temperatura, duszności, kaszel, osłabienie organizmu, katar, niezwłocznie powiadamia drogą telefoniczną Dyrektora i nie przychodzi tego dnia do pracy. Pracownik powinien skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni korona wirusem – oświadczenie pracownika aktualizowane w miarę potrzeby.
  10. W przypadku potwierdzonego zakażenia SARS-CoV-2 na terenie szkoły stosuje się zalecenia Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego *.

* Rekomenduje się ustalenie listy osób przebywających w tym samym czasie w części/częściach podmiotu, w których przebywała osoba podejrzana o zakażenie i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie https://www.gov.pl/web/koronawirus/ oraz https://gis.gov.pl/ odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.

  1. Zawsze w przypadku wątpliwości należy zwrócić się do właściwej powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej, aby odbyć konsultację lub uzyskać poradę.
  2. Pracownik, który miał kontakt z osobą chorą, niezwłocznie powiadamia o tym fakcie drogą telefoniczną Dyrektora i nie przychodzi tego dnia do pracy. Pracownik powinien skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni korona wirusem – oświadczenie pracownika aktualizowane w miarę potrzeby.
  3. W miarę możliwości jak najwcześniej o zaistnieniu podejrzenia zakażenia lub innej chorobie pracownik informuje pracodawcę, aby ten mógł w miarę bezkolizyjnie wyznaczyć zastępstwo za niedysponowanego pracownika.
  4. Wszyscy pracownicy na bieżąco śledzą informacje Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministra Zdrowia oraz Ministra Edukacji Narodowej dostępnych na stronach https://gis.gov.pl/ lub https://www.gov.pl/web/koronawirus/, a także zmiany obowiązujących przepisów prawa.
  5. W przypadku wystąpienia u nauczyciela, czy pracownika niepedagogicznego wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie koronawirusem należy niezwłocznie odsunąć go od pracy i odesłać transportem indywidualnym do domu (transport własny lub sanitarny).
  6. 19)Pracownik powinien oczekiwać na transport w izolatorium – wyznaczony boks w szatni, bez towarzystwa innych osób.
  7. Stosowanie się do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego przy ustalaniu, czy należy wdrożyć dodatkowe procedury, biorąc pod uwagę zaistniały przypadek – po nawiązaniu kontaktu i uzyskani opinii oraz powiadomieniu organu prowadzącego.
  8. Zaleca się częste mycie rąk (wodą z mydłem) lub dezynfekowanie ich preparatami na bazie alkoholu (min. 60%) – instrukcje mycia rąk przy umywalkach, instrukcje dezynfekowania rąk przy dozownikach.
  9. Przy wejściu zamieszczone są numery telefonów powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej, służb medycznych, organu prowadzącego, kuratora oświaty.

 

Do niniejszej procedury dołączone są następujące załączniki:

  1. załącznik nr 1 – plakat „Bezpieczny powrót do szkoły – uczniowie”
  2. załącznik nr 2 – plakat „Bezpieczny powrót do szkoły – rodzice”
  3. załącznik nr 3 – wytyczne GIS, MZ i MEN dla szkół
  4. załącznik nr 4 – zaleceniami dla dyrektorów szkół w strefie czerwonej i żółtej
  5. załącznik nr 5 – kształcenie na odległość w PSP5
  6. Załącznik nr 6a – rejestr mycia i dezynfekcji sal
  7. Załącznik nr 6b – rejestr mycia i dezynfekcji pomieszczeń szkolnych
  8. Załącznik nr 6c – rejestr mycia i dezynfekcji jadalni
  9. Załącznik nr 7 – rejestr mycia i dezynfekcji sanitariatów
  10. Załącznik nr 8 – instrukcja mycia rąk
  11. Załącznik nr 9 – oświadczenie rodzica dot. pomiaru temperatury ciała i konieczności stosowania
    w placówce środków dezynfekujących i odkażających
  12. Załącznik nr 10 – instrukcji dezynfekcji sprzętów
  13. Załącznik nr 11 –

………………………………………………………

                                                                                                     (podpis dyrektora)