„Odkrywamy tajemnice zdrowia”  - proszę przeczytaj do końca ?

Drogi Uczniu klasy czwartej

Mój pomysł (inspirowany przez panią Joannę Gadomską) na nauczanie zdalne PRZYRODY  ma na celu wzbudzić w Tobie instynkt badacza i odkrywcy. W związku z tym, iż tymczasowo nie możesz opuszczać swojej kryjówki musisz wymyślić sposób na przetrwanie. Wpadłeś na pomysł, że zgłębisz tajemnice zdrowia człowieka. Poznasz je od podszewki i stworzysz część „encyklopedii”, która będzie źródłem wiedzy dla Twoich rówieśników. Oni najprawdopodobniej będą opracowywali inny temat niż Ty.

W Twoje ręce trafia właśnie poradnik (zbiór pomysłów), które mogą uatrakcyjnić Ci pracę. Potraktuj to zadanie jak wyzwanie.

Nie denerwuj się, że musisz, bo nie musisz… pamiętaj nic nie musisz, możesz wszystko.

Im ciekawsza okaże się Twoja prezentacja tematu (o czym w dalszej części poradnika) tym więcej punktów otrzymasz, a później punkty będziesz mógł wymienić na ocenę/oceny.

Teraz krok po kroku wskażę Ci Twoją drogę.

  1. Wybierz jeden z poniższych tematów, nad którym będziesz pracował/a
  2. Niebezpieczne miejsca – jak się zachować?
  3. Pierwsza pomoc – czy jest się czego bać?
  4. Czy jestem tym, co jem?
  5. Używki – co może uzależnić?
  6. Jakie rośliny i zwierzęta mogą być niebezpieczne?
    1. Do środy 8 kwietnia prześlij mi tylko temat, który wybrałeś oraz zaplanuj przynajmniej jedną propozycję metody (formy) opracowania wybranego tematu (propozycje poniżej). Weź pod uwagę punkty, jakie za nie możesz otrzymać.
    2. Zapoznaj się z zasadami punktacji i oceniania Twojej pracy.
    3. Skontaktuj się ze mną, jeśli będziesz mieć wątpliwości jak pracować (przez e-dziennik
      lub e-mail:
      (zapytaj o pozwolenie rodziców)
      lub grupa na facebook’u Biologia#PSP5 (zapytaj o pozwolenie rodziców)
      lub skype Biologia#PSP5 (zapytaj o pozwolenie rodziców)
    4. Zapoznaj się z wybranym fragmentem materiału z podręcznika (oraz dodatkowymi materiałami, których propozycje przedstawiam poniżej)
    5. Wykonaj co najmniej jedną pracę do 20 kwietnia. Pracę (zdjęcie, wersja elektroniczna) prześlij do mnie przez e-dziennik – zadanie domowe  (inny sposób w wyjątkowych przypadkach do uzgodnienia)

DZIAŁANIA – METODY I FORMY OPRACOWANIA WYBRANEGO TEMATU,

Pamiętaj, że ważna jest zawartość merytoryczna, ale również forma graficzna wykonanej przez Ciebie pracy

Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości to oczywiście skontaktuj się ze mną.

Wszystkie pracę proszę o przyniesienie do szkoły (jak wrócimy do zajęć),  będą stanowiły cenną dekorację naszej pracowni przyrodniczej.

1. Mapa myśli - na podstawie informacji z podręcznika z wybranego przez siebie tematu stwórz na białej kartce formatu A4 mapę myśli. Możesz zobaczyć jak tworzyć takie mapy https://witalni.pl/baza_wiedzy/mapy-mysli/  (10–20 PUNKTÓW);

2. Czy stworzyłeś kiedyś Sketchnotkę? Może nawet o tym nie wiesz, a sądzę, że większość z Was z całą pewnością ją kiedyś zrobiła. Otóż to nic innego jak notatka wizualna. Jeśli więc lubisz wyzwania i choć odrobinę lubisz rysować to do dzieła. Wybierz sobie dowolny temat i opracuj na jego podstawie Sketchnotkę. Przygotuj ją na białej kartce A4 Jeśli nadal nie wiesz jak się za to zabrać zapraszam Cię do zapoznania się ze stroną http://sierysuje.pl/notatki-wizualne-sketchnotki/ (10–20 PUNKTÓW).       
3. Wyobraź sobie, że jesteś znanym naukowcem, przyrodnikiem. Na podstawie jednego, wybranego przez siebie tematu napisz kartkę ze swojego dziennika. Zamieść następujące informacje: co odkryłeś, w jaki sposób, co Cię zafascynowało, zaskoczyło. Postaraj się pisać w ciekawy, zajmujący sposób. Swoją pracę napisz na komputerze lub kartce A4 (20–30 PUNKTÓW);
4. Czy lubisz grać w gry karciane lub planszowe? Jeśli nawet nie to nic nie stoi na przeszkodzie byś stworzył taką grę, która zaintryguje wszystkich. Na podstawie wybranego tematu/tematów stwórz grę planszową/karcianą. Zaprojektuj planszę/karty, opracuj i zredaguj zasady gry, nadaj grze nazwę. Pamiętaj, że ważna jest zawartość merytoryczna, ale również forma graficzna wykonanej przez Ciebie pracy.  (50–60 PUNKTÓW)
5. Czy wiesz co to Leporello? Jest to niezwykły album, który po rozłożeniu przypomina harmonijkę, album zaprojektowany dla miłośników minimalizmu i prostych rozwiązań.  Przeczytaj dowolny temat z podręcznika i wykonaj swoje pierwsze Leporello – kto wie – może nie ostatnie… Jeśli nadal masz wątpliwości co do wyglądu albumu skorzystaj z Internetu, na pewno znajdziesz tam wiele cennych wskazówek i inspiracji. Zdjęcia Leporello możesz mi przesłać (50– 60 PUNKTÓW);
5. Możesz przygotować krzyżówkę do wybranego tematu. Możesz zrobić to po prostu na kartce A4 albo wykorzystać dedykowane programy multimedialne. Pamiętaj, że Twoja krzyżówka musi mieć precyzyjnie sformułowane pytania. Dołącz również oczekiwane odpowiedzi. (10-20 PUNKTÓW);
6. Jesteś fanem komiksów? Zaprojektowałeś kiedyś jakiś? Teraz masz być może jedyną i niepowtarzalną szansę stworzyć swój komiks przyrodniczy. Wybierz temat/zagadnienie w jego obrębie i opracuj komiks – możesz zrobić to odręcznie lub wykorzystać dobrodziejstwa Internetu wykorzystując kreator komiksów
(50-60 PUNKTÓW);
7. W dzisiejszym świecie otaczają nas wszechobecne ulotki. Tym razem to Ty możesz zostać projektantem ulotki. Wybierz interesujący Cię obszar tematyczny i stwórz ulotkę. Pamiętaj o ciekawej formie graficznej i poprawności merytorycznej ulotki. (30-40 PUNKTÓW);

8. A może jest jakaś forma, której Ci nie zaproponowałam, a według Ciebie jest godna uwagi. W tym punkcie liczę na Twoją pomysłowość – zaproponuj, a jeśli Twoja sugestia okaże się cenna, to oczywiście wykonasz pracę i otrzymasz za nią zasłużone punkty. Niestety w tym momencie nie potrafię jeszcze napisać ile, ale czuję, że dużo ?

UWAGA!!! – podczas okresu nauczania on-line mega promocja – nie stawiam niesatysfakcjonujących ocen. Zbierajcie punkty, które rozliczymy po świętach Wielkanocnych. Będę również podpowiadać co można dopracować by „dozbierać” punkty.

Do dzieła!!!

OCENIANIE

Przy opisie każdej formy pracy podana jest minimalna i maksymalna ilość punktów jakie możesz za nią uzyskać. Od treści zawartych w pracy i jakości wykonania zależy ile punktów otrzymasz. Możesz wykonać dowolną ilość prac (obowiązkowo jedną), za które możesz otrzymać maksymalnie 120 punktów.

Za zgromadzone punkty można otrzymać maksymalnie 2 oceny (obowiązkowo jedną) , pierwsza ocena z wagą 3, druga ocena z wagą 1.

To Ty decydujesz jakie prace wykonujesz, ile punktów gromadzisz i na jakie oceny je wymieniasz.

Uzyskane punkty możesz wymienić na ocenę

60 pkt. – 6 - ocena celująca

50 pkt. – 5 - ocena bardzo dobra

40 pkt. – 4 - ocena dobra

30 pkt. – 3 - ocena dostateczna

20 pkt. – 2 - ocena dopuszczająca

DODATKOWE MATERIAŁY

FILMY

Niebezpieczne organizmy   https://www.youtube.com/watch?v=Add9Itvi3GU

Oznaczenia substancji niebezpiecznych  https://www.youtube.com/watch?v=fAyW0vdAaf8

E-podręczniki

Zdrowy tryb życia    https://epodreczniki.pl/a/podsumowanie-dzialu-ii-zdrowy-tryb-zycia/DZcTlDXnD

Zdrowie na co dzień   https://epodreczniki.pl/a/zdrowie-na-co-dzien/D8U8whmr4

 

 

 

 

 

 

 

 

Drodzy uczniowie klasy 4a

Powtarzamy i utrwalamy temat: DOJRZEWANIE TO CZAS WIELKICH ZMIAN

Proszę zapoznać się z informacjami zawartymi w podręczniku str. 108 – 110   lub/oraz

na stronie

https://epodreczniki.pl/a/trudny-okres---dojrzewanie/DblupZKRY

(zadania zamieszczone na tej stronie są tylko dla chętnych w celu rozwinięcia zainteresowań)

Wszystkich proszę o wykonanie poniższego zadania do dn. 24.03.2020r.

Zadanie 1. Zapisz 5 zasad zdrowego trybu życia nastolatka w okresie dojrzewania (zwróć uwagę na higienę, odżywianie, aktywność fizyczną i co się zmienia w tym okresie)

Początek formularza

Rozwiązanie zadania (napisane w zeszycie i zrobione zdjęcie, napisane bezpośrednio w e-dzienniku lub e-mailu, jako załącznik do e-maila) można przesłać za pomocą

1. dziennika elektronicznego

2. e-maila: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Proszę przy przesyłaniu wiadomości wpisać temat: Przyroda cz.1. klasa 4a

Pozdrawiam

Beata Morka-Malicka - nauczyciel przyrody