Witam uczniów 5c gr. II,

dzisiaj wytłumaczę Wam, jak się tworzy zdania twierdzące i przeczące w czasie Present Continuous.

  • ZDANIA TWIERDZĄCE

Wzór:

osoba + forma czasownika to be (am/are/is) + czasownik z końcówką –ing,

np. I am (I’m) working. ( Ja pracuję.)

Teraz zajrzyj do podręcznika strona 71,do tabelki pt. Present continuous:affirmative and negative i przeczytaj sobie głośno z tej tabelki wszystkie zdania twierdzące.

  • ZDANIA PRZECZĄCE

Wzór:

osoba + forma czasownika to be (am/are/is) + NOT+czasownik z końcówką –ing,

np. I am not (I’m not) working. ( Ja nie pracuję.)

Teraz zajrzyj do podręcznika strona 71,do tabelki pt. Present continuous: affirmative and negative i przeczytaj sobie głośno z tej tabelki wszystkie zdania przeczące.

Jeżeli czasownik kończy się na literę –e, to usuwamy ją przy dodawaniu końcówki –ing.

np. give - giving

Niekiedy też w czasownikach podwajamy spółgłoskę, na którą kończy się czasownik , np.

swim-     swimming

stop-     stopping

shop (robić zakupy)-      shopping

run-       running

sit-         sitting

win (wygrywać)-     winning

  • Teraz wykonaj do zeszytu następujące zadania:
  1. Przepisz do zeszytu tabelkę ze str. 62 z podręcznika pt. Grammar app Present continuous: affirmative and negative.
  2. Wykonaj do zeszytu ćw. 2 ze str 62 z podręcznika, czyli w zeszycie narysuj tabelkę taką jak Grammar app Present continuous: affirmative and negative, ale zamiast he(on) zrób tę tabelkę dla I (ja) i you(ty)-patrz sobie na str.71 w podręczniku.

Tym razem nic mi nie odsyłaj, ale jeżeli masz pytania, to napisz wiadomość na Librusie, w temacie wiadomości wpisz PYTANIE DO TABELKI 5C

JEŻELI DASZ RADĘ, ZRÓB TO ZADANIE Z DZISIAJ DO JUTRZEJSZEJ LEKCJI DO GODZ. 14.00