„Tajemnice układu oddechowego” - proszę przeczytaj do końca ?

Drogi Uczniu klasy siódmej

Mój pomysł (inspirowany przez panią Joannę Gadomską) na nauczanie zdalne BIOLOGII ma na celu wzbudzić w Tobie instynkt badacza i odkrywcy. W związku z tym, iż tymczasowo nie możesz opuszczać swojej kryjówki musisz wymyślić sposób na przetrwanie. Wpadłeś na pomysł, że zgłębisz tajemnice układu oddechowego. Poznasz je od podszewki i stworzysz część „encyklopedii”, która będzie źródłem wiedzy dla Twoich rówieśników. Oni najprawdopodobniej będą opracowywali inny temat niż Ty.

W Twoje ręce trafia właśnie poradnik (zbiór pomysłów), które mogą uatrakcyjnić Ci pracę. Potraktuj to zadanie jak wyzwanie.

Nie denerwuj się, że musisz, bo nie musisz… pamiętaj nic nie musisz, możesz wszystko.

Im ciekawsza okaże się Twoja prezentacja tematu (o czym w dalszej części poradnika) tym więcej punktów otrzymasz, a później punkty będziesz mógł wymienić na ocenę/oceny.

Teraz krok po kroku wskażę Ci Twoją drogę.

1. Wybierz jeden z poniższych tematów, nad którym będziesz pracował/a

  1. Płuca i drogi oddechowe – jak to działa?
  2. Jak przebiega wymiana gazowa?
  3. Do czego nam potrzebne oddychanie komórkowe?
  4. Jak dbać o układ oddechowy?
  5. Jak zapobiegać chorobom układu oddechowego?

2.Do środy 8 kwietnia prześlij mi tylko temat, który wybrałeś oraz zaplanuj przynajmniej jedną propozycję metody (formy) opracowania wybranego tematu (propozycje poniżej). Weź pod uwagę punkty, jakie za nie możesz otrzymać.

3.Zapoznaj się z zasadami punktacji i oceniania Twojej pracy (zadania będą umieszczone również w e- dzienniku – zadanie domowe)

4.Skontaktuj się ze mną, jeśli będziesz mieć wątpliwości jak pracować (przez e-dziennik
lub e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
,
lub grupa na facebook’u Biologia#PSP5,
lub skype Biologia#PSP5

5.Zapoznaj się z wybranym fragmentem materiału z podręcznika (oraz dodatkowymi materiałami, których propozycje przedstawiam poniżej)

6.Wykonaj co najmniej jedną pracę do 20 kwietnia. Pracę (zdjęcie, wersja elektroniczna) prześlij do mnie przez e-dziennik – zadanie domowe (inny sposób w wyjątkowych przypadkach do uzgodnienia)

DZIAŁANIA – METODY I FORMY OPRACOWANIA WYBRANEGO TEMATU,

Pamiętaj, że ważna jest zawartość merytoryczna, ale również forma graficzna wykonanej przez Ciebie pracy

Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości to oczywiście skontaktuj się ze mną.

Wszystkie pracę proszę o przyniesienie do szkoły (jak wrócimy do zajęć), będą stanowiły cenną dekorację naszej pracowni biologicznej.

1. Mapa myśli - na podstawie informacji z podręcznika z wybranego przez siebie tematu stwórz na białej kartce formatu A4 mapę myśli. Możesz zobaczyć jak tworzyć takie mapy https://witalni.pl/baza_wiedzy/mapy-mysli/ (10–20 PUNKTÓW);

2. Czy stworzyłeś kiedyś Sketchnotkę? Może nawet o tym nie wiesz, a sądzę, że większość z Was z całą pewnością ją kiedyś zrobiła. Otóż to nic innego jak notatka wizualna. Jeśli więc lubisz wyzwania i choć odrobinę lubisz rysować to do dzieła. Wybierz sobie dowolny temat i opracuj na jego podstawie Sketchnotkę. Przygotuj ją na białej kartce A4 Jeśli nadal nie wiesz jak się za to zabrać zapraszam Cię do zapoznania się ze stroną http://sierysuje.pl/notatki-wizualne-sketchnotki/ (10–20 PUNKTÓW).       
3. Wyobraź sobie, że jesteś znanym naukowcem, biologiem. Na podstawie jednego, wybranego przez siebie tematu napisz kartkę ze swojego dziennika. Zamieść następujące informacje: co odkryłeś, w jaki sposób, co Cię zafascynowało, zaskoczyło. Postaraj się pisać w ciekawy, zajmujący sposób. Swoją pracę napisz na komputerze lub kartce A4 (20–30 PUNKTÓW);
4. Czy lubisz grać w gry karciane lub planszowe? Jeśli nawet nie to nic nie stoi na przeszkodzie byś stworzył taką grę, która zaintryguje wszystkich. Na podstawie wybranego tematu/tematów stwórz grę planszową/karcianą. Zaprojektuj planszę/karty, opracuj i zredaguj zasady gry, nadaj grze nazwę. Pamiętaj, że ważna jest zawartość merytoryczna, ale również forma graficzna wykonanej przez Ciebie pracy. (50–60 PUNKTÓW)
5. Czy wiesz co to Leporello? Jest to niezwykły album, który po rozłożeniu przypomina harmonijkę, album zaprojektowany dla miłośników minimalizmu i prostych rozwiązań.  Przeczytaj dowolny temat z podręcznika i wykonaj swoje pierwsze Leporello – kto wie – może nie ostatnie… Jeśli nadal masz wątpliwości co do wyglądu albumu skorzystaj z Internetu, na pewno znajdziesz tam wiele cennych wskazówek i inspiracji. Zdjęcia Leporello możesz mi przesłać (50– 60 PUNKTÓW);
6. A może lubisz to, co dobrze Ci znane. Jeśli nie masz jeszcze dość komputera i nie spędzasz przy nim za dużo czasu, a wykonanie prezentacji multimedialnej to dla Ciebie sama przyjemność – to ta propozycja jest dla Ciebie idealna. Przeczytaj wybrany temat, rozsiądź się wygodnie i stwórz wartościową prezentację multimedialną. Możesz wykorzystać program PowerPoint lub Prezi. (30-40 PUNKTÓW);
7. Możesz przygotować krzyżówkę do wybranego tematu. Możesz zrobić to po prostu na kartce A4 albo wykorzystać dedykowane programy multimedialne. Pamiętaj, że Twoja krzyżówka musi mieć precyzyjnie sformułowane pytania. Dołącz również oczekiwane odpowiedzi. (10-20 PUNKTÓW);
8. Stwórz model przestrzenny wybranego organizmu. Wykorzystaj tylko to, co masz w domu (przy okazji przyczynisz się przyrodzie). Nie kupuj nowych materiałów, próbuj recyklingować i tworzyć. Pamiętaj, żeby Twój model posiadał metryczkę – legendę. Postaraj się wczuć w rolę konstruktora. Zwróć szczególną uwagę na to, by został wykonany z trwałych materiałów. (50-60 PUNKTÓW);
9. Jesteś fanem komiksów? Zaprojektowałeś kiedyś jakiś? Teraz masz być może jedyną i niepowtarzalną szansę stworzyć swój komiks biologiczny. Wybierz temat/zagadnienie w jego obrębie i opracuj komiks – możesz zrobić to odręcznie lub wykorzystać dobrodziejstwa Internetu wykorzystując kreator komiksów
(50-60 PUNKTÓW);
10. W dzisiejszym świecie otaczają nas wszechobecne ulotki. Tym razem to Ty możesz zostać projektantem ulotki. Wybierz interesujący Cię obszar tematyczny i stwórz ulotkę. Pamiętaj o ciekawej formie graficznej i poprawności merytorycznej ulotki. (30-40 PUNKTÓW);

11. A może jest jakaś forma, której Ci nie zaproponowałam, a według Ciebie jest godna uwagi. W tym punkcie liczę na Twoją pomysłowość – zaproponuj, a jeśli Twoja sugestia okaże się cenna, to oczywiście wykonasz pracę i otrzymasz za nią zasłużone punkty. Niestety w tym momencie nie potrafię jeszcze napisać ile, ale czuję, że dużo ?

UWAGA!!! – podczas okresu nauczania on-line mega promocja – nie stawiam niesatysfakcjonujących ocen. Zbierajcie, punkty, które rozliczymy po świętach Wielkanocnych. Będę również podpowiadać co można dopracować by „dozbierać” punkty.

Do dzieła!!!

OCENIANIE

Przy opisie każdej formy pracy podana jest minimalna i maksymalna ilość punktów jakie możesz za nią uzyskać. Od treści zawartych w pracy i jakości wykonania zależy ile punktów otrzymasz. Możesz wykonać dowolną ilość prac (obowiązkowo jedną), za które możesz otrzymać maksymalnie 120 punktów.

Za zgromadzone punkty można otrzymać maksymalnie 2 oceny (obowiązkowo jedną) , pierwsza ocena z wagą 3, druga ocena z wagą 1.

To Ty decydujesz jakie prace wykonujesz, ile punktów gromadzisz i na jakie oceny je wymieniasz.

Uzyskane możesz wymienić na ocenę

6 - ocena celująca – 60 pkt.

5 - ocena bardzo dobra – 50 pkt.

4 - ocena dobra – 40 pkt.

3 - ocena dostateczna – 30 pkt.

2 - ocena dopuszczająca – 20 pkt.

DODATKOWE MATERIAŁY

FILMY

Budowa oddechowego

https://www.youtube.com/watch?v=5gSMcmzQYys&list=PLAN7qB9jTAAUPGj4in-iJ7azePod0exrx

Wymiana gazowa – lekcja on-line z Panią Małgorzatą Brodecką

https://www.youtube.com/watch?v=czZX7ehwufI&list=PLAN7qB9jTAAUPGj4in-iJ7azePod0exrx&index=2

E-podręczniki

Układ oddechowy i jego funkcje

https://epodreczniki.pl/a/uklad-oddechowy-i-jego-funkcje/DpduCQG5g

Profilaktyka chorób układu oddechowego

https://epodreczniki.pl/a/profilaktyka-chorob-ukladu-oddechowego/DNN5ltUvz

QUIZ

https://learningapps.org/view9510254

 

 

 

 

 

Drodzy uczniowie klasy 7a

Powtarzamy i utrwalamy temat: ZABURZENIA FUNKCJONOWANIA UKŁADU ODPORNOŚCIOWEGO

Proszę zapoznać się z informacjami zawartymi w podręczniku na stronie 125 -128

Wszystkich proszę o wykonanie do dn. 23.03.2020r. zadania 1 i 2 ze strony 128.

  1. Wyjaśnij, jakie jest podłoże chorób alergicznych.
  2. Wyjaśnij, w jaki sposób HIV powoduje zanik odporności organizmu.

Rozwiązanie zadań (napisane w zeszycie i zrobione zdjęcie, napisane bezpośrednio w e-dzienniku lub e-mailu, jako załącznik do e-maila) można przesłać za pomocą

1. dziennika elektronicznego

2. e-maila: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

3. facebook'a -grupa: Biologia#PSP5

https://www.facebook.com/groups/1422431991270654/

Proszę przy przesyłaniu wiadomości wpisać temat: Biologia cz.1. klasa 7a

Beata Morka-Malicka - nauczyciel biologii

 

Drodzy uczniowie klasy 7b

Powtarzamy i utrwalamy temat: BUDOWA I FUNKCJE UKŁADU ODDECHOWEGO

Proszę zapoznać się z informacjami zawartymi w podręczniku na stronach 135-137

lub/oraz na stronie

https://epodreczniki.pl/a/uklad-oddechowy-i-jego-funkcje/DpduCQG5g

(zadania zamieszczone na tej stronie są tylko dla chętnych w celu rozwinięcia zainteresowań)

Wszystkich proszę o wykonanie poniższych zadań do dn. 24.03.2020r.

Zadanie 1.Wyjaśnij w jaki sposób budowa płuc jest przystosowaniem do prowadzenia wymiany gazowej.

Zadanie 2.Wyjaśnij, na czym polega rola przepony i mięśni międzyżebrowych w wentylacji płuc.

Rozwiązanie zadania (napisane w zeszycie i zrobione zdjęcie, napisane bezpośrednio w e-dzienniku lub e-mailu, jako załącznik do e-maila) można przesłać za pomocą

1. dziennika elektronicznego

2. e-maila: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

3. facebook'a -grupa: Biologia#PSP5

https://www.facebook.com/groups/1422431991270654/

Proszę przy przesyłaniu wiadomości wpisać temat: Biologia cz.1. klasa 7b

Beata Morka-Malicka - nauczyciel biologii